Selamatkan MaLaYsiA Dan Semuanyaa...

Lakaran Zunar semasa didalam Lokap Polis...

Lakaran Zunar semasa didalam Lokap Polis...

Dr. Danial : Isu Non Muslim Masuk Masjid

Dr. Asri : Isu Non Muslim Masuk Masjid

27.10.10

Say NO To Mega...!!!


KUALA LUMPUR, 23 Okt - Jumlah ahli yang menandatangani kempen Laman Facebook Anti Warisan Merdeka yang membantah cadangan pembinaan Menara 100 tingkat kini sudah melebih 100,000 tandatangan.

Tinjauan ke laman web Facebook terbabit mendapati setakat jam 1.05 pagi ini, lebih 108,000 pengunjung memberikan sokongan untuk "kata tidak kepada warisan merdeka".
Laman Facebook berkenaan diilhamkan oleh beberapa individu yang tidak dikenali bertujuan membantah rancangan pentadbiran Perdana Menteri datuk Seri Najib Razak untuk membina bangunan cakera langit setinggi 100 tingkat di kawasan yang menempatkan dua ikon bersejarah, Stadium Merdeka dan Stadium Negara.

Kempen yang dilaksanakan melalui laman Facebook berkenaan mendapat sambutan yang begitu mengejutkan dengan menyaksikan dalam tempoh tujuh hari Najib mengumumkan pembangunan pembinaan menara tersebut dalam pembentangan Bajet
2011 telah mencetuskan reaksi spontan di kalangan pelbagai pihak termasuk Pakatan Rakyat dan rakyat jelata pelbagai kaum

Penyelaras laman facebook berkenaan dalam tulisannya berkata," Rakyat Malaysia menyatakan 'Tidak" kepda projek mega pembinaan menara 100 tingkat yang dicadangkan Perdana Menteri Najib dalam pembentangan Bajet 2011.
Malaysia memerlukan sistem pendidikan yang lebih baik, penjagaan kesihatan yang lebih baik dan pengangkutan awam yang lebih baik, persekitaran yang selamat, air bersih tetapi bukan bangunan yang lebih tinggi. Kami tidak perlukan sebuah lagi gajah putih. Adakah anda bersedia untuk bertindak?"

Jelas sekali laman facebook yang terbitkan oleh sebuah kumpulan lain yang memihak dan menyokong pembinaan menara berkenaan hanya mendapat sokongan dan keahlian berjumlah 244 ahli pada waktu yang sama.

Petanda perbezaan antara kedua-dua laman tersebut memberikan petunjuk jelas bahawa pentadbiran Najib kemungkinan bakal menghadapi halangan untuk meraih sokongan kepada apa yang sepatutnya menjadi simbol kejayaan kepada rakyat di negara ini.
Bagaimanapun, pengendali web anti-warisan terpaksa menghadapi pelbagai rintangan termasuk menyaksikan Laman Rangkaian Sosial, Facebook bertindak menyekat akses laman berkenaan beberapa hari lalu.

Laman web Facebook tersebut telah menyekat akses kepada pelawat laman tersebut daripada menulis sebarang komen namun masih membenarkan pelawat untuk menjadi ahli kepada laman web berkenaan.

Laman bertajuk "1M Malaysians Reject 100-storey Mega Tower" tersebut pada
ketika itu sudah mendaftarkan puluhan ribu peminat yang memberikan
sokongan.

Dalam pada itu, pengendali dan pemilik laman tersebut yang tidak dikenali dalam tulisannya di laman tersebut telah menyifatkan tindakan pengurusan Facebook menghalang akses pelawat memberi komen sebagai satu bentuk pengekangan kebebasan di Internet.TVS

Posted by TINTA HIJAU DARI KAKI BUKIT

p/s: dengan duit sebnyak tu nak buat bangunan apa 100 tingkat ka manGkok tingkat ka..baik duit tu walaupun dlm paper depa kata bukan duit kerajaan tapi tak mustahil duit rakyat yg menabung dlm ASB, ASW, ASN...hmmmm..bagus, bagus...lebih afdal la duit tu hangpa bagi kat sekolah-sekolah maupun kat org-org miskin tegar, bkn masa tiba pilihan raya kecik ka besaq baru teringat nak bagi bantuan...

--
Ahakksss......

http://bloghijat.blogspot.com/

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails